Supermarkety jsou navržené tak, abyste při nákupu museli projít co nejvíce sekcí a tím tak do košíku přidat věci, pro které jste vůbec nešli. Tomu ale můžete zabránit s následujícími tipy.
Naplánujte si vše dopředu
Plánování jídelníčku dopředu vám může výrazně pomoci. Pokud nakoupíte pouze předem vybrané potraviny, využijete všechno jídlo a vyhnete se zbytečnému plýtvání.
Pokuste se plánovat vaření tak, abyste využili více stejných ingrediencí v různých jídlech. Tím se váš nákupní seznam zkrátí a zjednoduší.
Můžete třeba zaexperimentovat s přílohami. Vyzkoušejte kuskus, bulgur nebo quinou. Z relativně malé dávky suché suroviny připravíte velkou porci. Tyto alternativy jsou navíc obvykle velmi zdravé.
Nakupujte včas
Denní doba hraje při nákupu potravin také svou roli. Pokud jde o výprodeje a akční slevy, mají větší šanci na dobré úlovky ti zákazníci, kteří přijdou do obchodu hned po otevření. Naopak večer můžete nakoupit ve slevě ovoce, zeleninu, pečivo i lahůdky, protože se obchody snaží zbavit neprodaného zboží.
Ušetřete čas i peníze
Ušetřit můžete také tím, že celý nákup uděláte online. Většina velkých řetězců poskytuje tuto službu s dopravou zdarma. Ušetříte nejen za benzín nebo jízdné, ale také čas, který byste v obchodě strávili, můžete si také konkrétní potraviny seřadit od nejlevnějších a nestanete se obětí marketingových nástrojů, které vás v obchodě můžou ovlivnit k nákupu věcí, které nepotřebujete. U online obchodníků jsou také dostupné množstevní slevy. Čím více nakoupíte, tím méně zaplatíte. Můžete si tak do zásoby nakoupit produkty, které dlouho vydrží, nebo je můžete zmrazit.
Marketingové taktiky
Pozor si dejte na Baťovy ceny, tedy ceny zakončené devítkou (9 Kč, 49 Kč, 499 Kč) nebo jejich moderní verze zakončené na 90 (190 Kč, 490 Kč). Lidé mají tendenci vnímat tyto ceny jako nižší, než ve skutečnosti jsou, což zvyšuje pravděpodobnost, že zboží koupí.
Mezi další taktiky patří například:
- Nejčastěji nakupované zboží je umístěno v nejvzdálenější části obchodu, abyste museli projít kolem všeho zboží.
- Pekárna u vchodu vás láká vůněmi, které mají přitáhnout vaši pozornost.
- Pestré barvy, hudba a příjemné žárovky vytváří příjemnou atmosféru a tím vás lákají na další nákup zpět.
- Zboží s cedulkou „do vyprodání zásob“ nebo „akce pouze do…“ máme tendenci kupovat impulzivně, protože ho vnímáme jako cennější a bojíme se, že o něj přijdeme.
- Velké nákupní košíky nás podvědomě nutí nakoupit více zboží.
Některé věci je lepší koupit online
V případě toho, že potřebujete doskladnit produkty na úklid, praní a péči o domácnost, podívejte se po nich online. Ve většině případů najdete produkty levněji i s tím, že budete muset zaplatit poštovné. V kamenných obchodech jsou k cenám připočítané navíc ceny pronájmu budovy, údržby, energií, kterým se online vyhnete.
Věrnostní karty
Spousta supermarketů prezentuje cenu v akci, ale pouze pro držitele jejich věrnostních karet. Pokud tedy kartu nemáte, u pokladny nakonec zaplatíte původní cenu před slevou. Doporučujeme tedy zvážit členství ve věrnostních programech, které vám můžou ušetřit nemalé peníze. Zároveň ve většině programech sbíráte body, které můžete poté v aplikaci proměnit na kupóny.
Letáky online
Letáky jsou dnes už spíše věcí minulosti. Většina lidí je ve schránkách nechce, protože jsou akorát přísuškem do recyklovaného odpadu. Při plánování nákupu je každopádně důležité mít přehled o produktech v akci, které byste si za plnou cenu nekoupili. Teď už ale najdete všechny letáky online. Můžete si je tedy před nákupem projít i bez toho, aniž byste měli v ruce fyzický leták.
Private label
Zákazníci raději nakupují značky, které znají. Velké značky, které investují do reklamy v televizi, obchodech a na billboardech, jsou pro mnohé z nás jasnou volbou. Cena těchto marketingových kampaní se však promítá do ceny zboží. U soukromých značek supermarketů to tak ale není. Tyto produkty se často vyrábějí ve stejných továrnách, mají jen jinou etiketu a jsou levnější, protože je obchody nemusí propagovat. Levněji tak můžete koupit třeba bio potraviny, ale i základní každodenní potřeby.
Na nákup s plným břichem
Tohle může znít zvláštně, ale když na nákup jdete najezení, je menší šance, že si nakoupíte jídlo, které potom nesníte. Hlad má velké oči, a s tím obchody počítají. Najezte se tedy před návštěvou supermarketu a vyhněte se tak impulzivním nákupům.