- Nevíte, kde všude jste si uložili kartu pro vaše budoucí nákupy nebo předplatné?
- Chcete mít možnost s uloženými kartami aktivně pracovat?
V mobilním bankovnictví jsme pro vás připravili užitečnou funkci, se kterou budete mít přehled o svých uložených kartách a můžete je i sami spravovat.
Co najdete v mobilním bankovnictví a jak můžete uložené karty spravovat
V aplikaci Raiffeisen bankovnictví najdete v detailu debetní nebo kreditní karty sekci Digitálně uložená karta. Zde se dozvíte, v jakých digitálních peněženkách a u jakých obchodníků máte kartu uloženou.
- Co je uložená karta?
Obchodník nebo poskytovatel platební brány vám může nabídnout možnost uložení karty pro budoucí nákupy. Výhoda je, že při dalším nákupu nemusíte přepisovat údaje z karty a můžete přejít rovnou k zaplacení. Údaje o kartě mohou být u obchodníka nebo u poskytovatele platební brány uloženy dvěma způsoby. Buď jako údaje zadané z plastové karty, nebo jako digitální kopie karty, kdy se číslo karty nahradí digitálním číslem (tzv. token), které neobsahuje nic ze skutečného čísla karty. Digitální číslo je unikátní pro konkrétního obchodníka nebo platební bránu a nemůže být použito nikým jiným.
- Jak funguje placení s digitálně uloženou kartou?
Obchodník nebo platební brána při platbě posílají pouze uložené digitální číslo karty. Vazbu mezi tokenem a číslem karty zná pouze kartová asociace MasterCard a VISA nebo jimi certifikovaní poskytovatelé. Ti obdržené digitální číslo převedou na skutečné číslo karty, a to pak předají bance, od které má zákazník vydanou kartu, k autorizaci platby. Pro obchodníky i zákazníky to je nejbezpečnější způsob, jak předejít zneužití karty.
- Co když v seznamu vidím obchodníka a nepamatuji si, že bych tam někdy nakupoval?
Stačí změnit stav karty (tokenu) u tohoto obchodníka na Blokovaný a máte jistotu, že vám z této karty obchodník nestrhne žádnou platbu. Mezitím si můžete ověřit, o jakého obchodníka se jedná. Třeba jste u něj nějaký nákup uskutečnili, a dokonce jste si založili uživatelský účet. Pokud je obchodník důvěryhodný a někdy u něj budete chtít opět nakupovat, stačí změnit stav tokenu opět na Aktivní.
- Mám sjednané předplatné u konkrétního poskytovatele. Jak to, že ho nevidím v seznamu?
V době sjednání služby a uložení karty váš poskytovatel nepodporoval digitalizaci platební karty. Má tedy u sebe uložené reálné číslo karty. Pokud probíhají platby podle sjednané dohody, není třeba mít žádné obavy. Pokud by došlo k neočekávaným platbám, pak doporučujeme kartu zablokovat a požádat o náhradní kartu.
- Když zablokuji plastovou kartu z důvodu krádeže, ztráty nebo zneužití, bude mi fungovat karta uložená u obchodníků a v digitální peněžence?
Ne. Blokace plastové karty je trvalá a všechny platby touto kartou jsou zamítány. Stejně tak budou zamítány i platby na všechny digitální kopie karet, které jste uložili u obchodníků a v digitálních peněženkách. Následující den po blokaci karty jsou navíc všechny v minulosti vytvořené digitální kopie karty smazány. V detailu karty pak ze seznamu zmizí peněženky a obchodníci, kde byla karta uložena. Pokud si požádáte o vydání náhradní karty, pak je třeba novou kartu znovu přidat do vámi používané peněženky nebo uložit u obchodníka, u kterého máte sjednanou službu nebo u něj opakovaně nakupujete.
- Končí mi platnost karty a přišla mi nová karta. Musím ji přidat do všech peněženek a uložit u všech obchodníků, kde jsem používal končící kartu?
Jakmile novou kartu aktivujete, následující den se automaticky aktualizuje i token ve všech peněženkách a u všech obchodníků, kde byla uložena končící karta.